2012 Tahun Aktif Virus Telefon

Tahun 2011 memperlihatkan langkah-langkah keselamatan siber yang cuba diambil beberapa organisasi terutama setelah serangan worm Stuxnet yang tidak terjangka walaupun tiada kes siber yang lumpuh dilaporkan.

Walaubagaimanapun, adakah tahun 2012 membawa harapan kepada dunia siber yang lebih selamat?

Pengeluar anti virus, Kaspersky mempunyai beberapa ramalan yang mungkin membimbangkan terutama berkaitan penyebaran virus dalam telefon pintar.
Adakah 2012 tahun di mana telefon pintar jadi mangsa virus?
Secara umumnya, Kaspersky menjangkakan tiada virus baru yang akan dicipta tetapi ia hanya berkisar mengenai virus sedia ada tetapi ia mungkin akan ditambah baik. Satu contoh yang baik adalah virus jenis Trojan iaitu Poison Ivy, asalnya dicipta di Sweden tetapi yang telah menjadi kegemaran penggodam di China.
Keberkesanan kaedah serangan siber tradisional seperti penggunaan dokumen dalam lampiran e-mel yang mengandungi eksploitasi akan berkurangan secara beransur-ansur. Serangan semakin akan disasarkankan terus ke pelayar seperti Internet Explorer dan Modzilla Firefox atau Google Chrome. Sudah tentu, keberkesanan pendekatan ini akan bergantung kepada beberapa kelemahan yang didapati dalam perisian popular seperti pelayar, aplikasi pejabat dan sistem multimedia.

Manakala ancaman mudah alih pada telefon pintar pasti akan melonjak naik dengan perhatian yang akan ditumpukan pada platform Android yang akan digiatkan. Pada 2012 penjenayah siber mensasarkan platform mudah alih akan memberi tumpuan sepenuhnya kepada mewujudkan malware untuk Android.
Pertumbuhan yang dramatik dalam program berniat jahat untuk Android pada pertengahan tahun 2011 menyaksikan sistem Google menjadi sasaran utama di kalangan platform mudah alih dari segi bilangan ancaman.

Tahun 2012 akan melihat penjenayah siber menggunakan pelbagai eksploitasi yang aktif
Apakah sistem-sistem operasi yang mungkin terdedah kepada virus di 2012?
untuk menyebarkan malware serta program perosak yang mengandungi eksploitasi yang boleh digunakan untuk mendapat akses kepada sistem operasi peranti.
Hampir semua serangan yang menggunakan eksploitasi dalam tahun 2011 telah cuba untuk meningkatkan kebocoran pada sistem operasi. Walau bagaimanapun, pada tahun 2012, kecenderungan untuk melihat serangan pertama yang akan menggunakan eksploitasi untuk menjangkiti sistem operasi sendiri. Dalam erti kata lain, kita akan melihat serangan mudah alih yang pertama dalam bentuk 'drive-by-download'.
Bermakna, akan terdapat peningkatan dalam bilangan virus-virus jahat mencari jalan masuk ke kedai-kedai aplikasi, terutama Android Market.

Terdapat kebarangkalian yang tinggi bahawa worm yang pertama untuk Android akan muncul, mampu menyebarkan dirinya melalui mesej teks dan menghantar pautan kepada dirinya di kedai aplikasi melalui beberapa talian. Kaspersky juga berkata kemungkinan untuk melihat botnet mudah alih yang pertama pada platform yang sama.

Lain-lain platform mudah alih yang menjadi sasaran:
- Symbian: Untuk masa yang panjang, platform yang paling popular di kalangan pengguna dan penulis-penulis virus. Kini kehilangan arah di pasaran OS mudah alih dan di kalangan penjenayah siber. Oleh itu, tiada jangkaan untuk melihat banyak malware bagi platform ini.
- J2ME: Beberapa program berniat jahat (lebih tepat, Trojan SMS) untuk Java 2 Micro Edition. Walau bagaimanapun, bilangan mereka sama ada akan kekal pada tahap yang sama atau menurun menjadi persoalan
- Windows Mobile:  Sebuah platform yang tidak pernah menarik perhatian banyak daripada penulis virus dan 2011 tiada bezanya. Ia hampir tidak akan mengejutkan jika bilangan program berniat jahat untuk platform ini boleh dikira dengan jari saja.

- Windows Phone 7: Ada berkemungkinan bahawa malware yang pertama akan muncul bagi platform ini.
- iOS: Sejak tiba pada tahun 2009, dua program berniat jahat telah dikesan cuba menular iOS. Jangan mengharapkan apa-apa perubahan pada tahun 2012, melainkan jika Apple merubah dasar pengedaran perisian.

Pada tahun 2012 banyak malware berasaskan bukan Android mungkin akan digunakan dalam serangan yang disasarkan. Satu contoh yang tipikal adalah serangan yang menggunakan ZitMo dan SpitMo (Zeus-dan SpyEye-in-the-Mobile).
Pengintipan mudah alih - kecurian data dari telefon mudah alih adalah tujuan utama jadi pengguna perlu lebih berhati-hati ketika 2012 menjelang.
 sumber:yahoo.com

No comments:

Pages