Bagaimana Betulkan Masalah dan Format USB Flash Drive

sumber:http://rumorslogy.com/?p=1137




Kita semua mempunyai pemacu kilat USB, pemacu pendrive, pemacu ingatan dan penyimpanan data yang besar dan alat pemindahan data yang selamat. Tetapi sekiranya anda percaya bahawa memori flash adalah selamat dan stabil selama-lamanya, anda adalah salah.

Ingatan pendrive dianggap terlindung daripada jerks dan kerosakan berkaitan. Walau bagaimanapun, pemacu USB senang mendapat corupt . Sebagai contoh pendrive 512MB berjenama atas USB drive . (- anda tidak pernah tahu apabila data anda hilang)




Beberapa tips untuk menetapkan dan format Pemacu USB Flash anda

Satu langkah berjaga-jaga yang penting bukan adalah untuk mengeluarkan pendrive semasa data sedang dipindahkan. Sentiasa keluarkan pendrive setelah menghentikan. Pergi ke ‘Safely mengeluarkan perkakasan’ (hijau arrow icon seni bahagian bawah sudut kanan), menghentikan drive usb dan apabila ia mengatakan ia adalah selamat untuk cabut, kemudian keluarkan.



 Sentiasa periksa dengan membuka fail-fail penting anda sebelum keluarkan pendrive. Jika ia tidak dibuka sekarang, mungkin ia tidak akan terpapar di mana-mana. Jika ia berfungsi sekarang, ia harus berfungsi ditempat lain.

Jika atas sebab-sebab tertentu fail anda tidak berfungsi. Pindahkan satu lagi salinan fail dengan versi yang dinamakan semula – ia boleh berfungsi.Jika anda memadam fail dan retransfer fail yang sama dengan nama yang sama dan saiz, ia mungkin mendapat bertulis kepada kawasan yang sama dan tidak akan berfungsi. Satu nama yang berbeza dengan saiz yang berbeza mendapat bertulis kepada kawasan lain dan boleh bekerja. Yang lebih baik untuk pemindahan 2 salinan fail anda pula yang
Jika anda mahu persembahan untuk bekerja pada komputer yang lebih lama (seperti Windows 98), jangan lupa untuk mengambil CD driver yang akan membolehkan komputer itu untuk mengiktiraf plug anda dan memainkan usb drive. Sentiasa pastikan CD yang tidak ternilai ini berguna, anda tidak pernah tahu apabila anda menghadapi komputer yang lebih lama.


Jika data pemacu flash anda masih mendapat rosak

 Pada My Computer, Right click the Removable drive, Go to Properties >Tools. Run Error Checking and Scan for errors dan repair.Fail-fail yang corupt atau dalam sektor lapuk yang sudah tidak akan berfungsi tetapi sekurang-kurangnya berfungsi apabila pindah ke fail baru.














Jika semua gagal, format drive anda.

Ia akan memadam semua data dari pemacu USB anda dan menjadikan ia baru dan diharapkan menghapuskan semua file. Perisian untuk pemformatan datang pada CD atau boleh didapati di tapak sokongan untuk drive usb jenama anda di internet.


Bagaimana hendak format flash drive
Klik kanan pada drive dan pilih dan format drive. Kemudian mengimbas dan membetulkan semua kesilapan. Oleh itu, semua bad sector adalah tetap dan memandu saya telah menjadi semua baru dan berfungsi dengan baik sekarang.










Pada dalam File System drop down, anda akan lihat FAT dan FAT32. Jadi pilih salah satu
Klik kanan pada Removable Drive >Properties



Pemacu USB mendedahkan ia FAT, jadi kita pilih FAT dalam utiliti format. Kemudian  pilih “Quick Format” dan “Mula” dan semua data akan dipadamkan .








WARNING: Please try all these procedures at YOUR OWN RISK. I take no responsibility for your actions. There is no surety it will work. You may land up deleting all data or making your drive unusable. I am no expert in fixing usb drives. This is just my experience of how I fixed my usb drive. It is always best to seek professional support from the manufacturer (and some advise against formatting your USB lash drive)




No comments:

Pages